Temel iş süreçlerini otomatikleştirmek isteyen işletmeler genellikle iki ana yazılım çözümüne, kurumsal kaynak planlamasına (ERP) ve müşteri ilişkileri yönetimine (CRM) bakar. ERP, şirketlerin finansal ve operasyonel sistemlerini merkezi bir veri tabanına bağlayarak başarılı işler yürütmesine yardımcı olurken, CRM müşterilerin işletmeleriyle nasıl etkileşim kurduğunu yönetmeye yardımcı olur.
Her ikisi de hayati veri havuzları olarak hizmet eder. Her ikisi de birden çok departmanla ilgilidir ve bazen aynı platform üzerinde kurulurken, yazılım genellikle ayrı olarak satın alınır ve gerektiğinde entegre edilir.
Bu makale, hem CRM hem de ERP’nin temel özelliklerini, nasıl farklılık gösterdiğini ve bir işletmenin ERP’ye mi, CRM’ye mi yoksa her ikisine birden mi ihtiyacı olduğunu belirlemeye yardımcı olacaktır.
CRM nedir?
Kısacası, CRM veya müşteri ilişkileri yönetimi, bir müşterinin bir işletme ile etkileşimde bulunduğu tüm yolları yöneten bir yazılımdır. Başlangıçta, CRM özellikleri ilk olarak satış departmanları için geliştirildi ve bazen satış gücü otomasyonu (SFA) olarak biliniyordu. Kısa süre sonra, özellikle çağrı merkezinde – veya telefon müşteri hizmetleri için başka bir kanal haline geldiğinde, çağrı merkezinde – veya bilindiği üzere iletişim merkezinde müşteri hizmetleri etkileşimlerini ve pazarlamasını yönetmek için başka sistemler geliştirildi.
Edinme ve geliştirme yoluyla, yazılım satıcıları tüm bu disiplinleri müşteri ilişkileri yönetimi adı verilen tek bir çatı altında birleştirmeye başladılar. Satış performansı yönetimi ve satış teşvik tazminatı da bazı CRM sistemlerine dahildir, ancak karmaşıklıkları nedeniyle genellikle ayrı satılırlar.
ERP nedir?
Kurumsal kaynak planlaması (ERP), üreticilerin başarılı bir işletmeyi yürütmek için gereken tüm kaynakları anlamalarının ve yönetmenin bir yolu olan malzeme gereksinimleri planlamasından (MRP) çıktı. ERP, bir organizasyonun tüm bölümlerine paylaşılan bir veritabanı görevi görür. Özünde bu, genel muhasebe (GM), borç hesapları, alacak hesapları, maaş bordrosu ve finansal raporlama dahil olmak üzere finans anlamına gelir.
Ancak ERP, envanter yönetimi, sipariş yönetimi, tedarik zinciri yönetimi ve hizmet organizasyonlarıyla ilgili verileri de kapsar. ERP, tedarik, üretim, dağıtım ve yerine getirme konularına da değinir. Bazı ERP sistemleri ayrıca İnsan Kaynakları Yönetim Sistemleri (HRMS), CRM ve e-ticaret sunar.
CRM Avantajları
CRM’in temel vaadi, işletmeye tüm müşteri verilerinin merkezi bir havuzunu vermek ve tüm müşteri etkileşimlerini izlemektir. Bu bilgilerle donanan ve analitik kullanan işletmeler, ek gelir için hangi müşterilerin peşine düşecekleri, satış ekiplerinin nasıl performans gösterdiği, müşterilere verimli ve uygun şekilde nasıl hizmet verileceği ve daha fazlası hakkında daha bilinçli kararlar alabilir.
Örneğin, merkezi bir CRM sistemiyle satış temsilcileri, ziyaret ettikleri müşterilerin bekleyen müşteri hizmetleri biletleri olup olmadığını bilecek ve buna göre yanıt verebilecek. Alternatif olarak, müşteri hizmetleri, arayanın yüksek değerli bir müşteri mi yoksa potansiyel olarak yüksek değerli bir müşteri mi olduğunu hızlı bir şekilde görebilir ve onları uygun hizmet katmanına yönlendirebilir.
ERP’nin Faydaları
Bir ERP sisteminin faydaları, tüm finansal ve operasyonel veriler için tek, paylaşılan bir veritabanına sahip olmaktan gelir. Bu, raporlamayı büyük ölçüde etkiler – hem statik aylık raporlar hem de liderlik tarafından talep edilen geçici raporlar. Tek bir finansal ve operasyonel veri kaynağı aynı zamanda çalışanların, BT veya finans ekiplerinin analiz ve raporlama yapmasına gerek kalmadan finansal içgörüleri ortaya çıkarmak için raporların detayına inebileceği anlamına gelir. Bu, işletmelerin kârlılıktan yeni büyüme fırsatlarına ve kuruluş genelinde verimlilik yaratmaya kadar her şeyi etkileyebilecek daha hızlı, veri destekli kararlar almasına olanak tanır.
Şirketlerin sıklıkla bahsettiği bir ERP sistemine geçmenin bir diğer faydası da daha hızlı finansal kapanış. Finans ekipleri genellikle tüm gelir ve giderleri hesaba katar ve sonuçları genellikle defterleri kapatmak olarak bilinen her ayın veya çeyreğin sonunda tablo haline getirir. Elektronik tabloları veya giriş seviyesi muhasebe sistemlerini kullanarak defterleri kapatmak, genellikle kapsamlı manuel çalışma, veri girişi ve finansal bilgiler için farklı departmanlarla iletişim kurmayı gerektirir. Bu görevlerin birçoğunu otomatikleştiren merkezi bir ERP sistemiyle, şirketler aylık kapanış sürelerinde azalma bildirdiler; bu görev şimdi sadece bir haftadan birkaç güne kadar sürebilir.
ERP sistemleri ayrıca bir kuruluşa çok daha büyük finansal kontroller getirir. Merkezi bir sistem ve rol tabanlı izinlerle, yalnızca uygun iş işlevlerine sahip olanlar hassas verilere erişebilir, bu da denetim izlerini iyileştirir ve finansal riski azaltır.
CRM ve ERP Arasındaki Fark Nedir?
Tüm organizasyon hem ERP hem de CRM sistemlerine güvenecek olsa da, ERP ile CRM arasındaki temel fark, ERP’nin öncelikle finansal veriler ve finans departmanı için olması, CRM’nin ise satış ve müşteri hizmetleri departmanları tarafından kullanılan müşteri verileri olmasıdır. İlki genellikle arka ofis olarak adlandırılır ve ikincisi ön bürodur.
Bazı ERP sistemleri bir CRM bileşeni içerirken bazıları içermez, ancak CRM yazılım sistemleri ERP bileşenlerini içermez. Örneğin Salesforce.com, işlem verilerini işlemediği için bir ERP sistemi değildir. Sipariş geçmişine veya faturalara erişebilir, ancak bu veriler ERP sistemi ile entegrasyon yoluyla getirilir.
Video: CRM ve ERP
CRM ve ERP Nasıl Benzerdir?
ERP ve CRM, verileri ilişkisel bir veritabanında depolayan ve analiz eden iş uygulamalarıdır. Her ikisi de, satıcının yazılımı kendi veri merkezinde yönettiği ve müşterilerin buna bulut aracılığıyla eriştiği geleneksel şirket içi model veya hizmet olarak yazılım (SaaS) aracılığıyla sağlanır.
Sırasıyla SaaS ERP ve CRM’nin iki öncüsü olan NetSuite ve Salesforce.com, yaklaşık aynı zamanlarda yola çıkmış olsa da, CRM sistemlerinin buluta taşınması daha hızlıydı çünkü sistemlerin oluşturulması daha basitti ve işletmeler başlangıçta finansal verileri girme konusunda temkinliydi. bulutta.
CRM veya ERP’ye veya her ikisine birden mi ihtiyacım var?
Küçük ve orta ölçekli işletmelerden (KOBİ’ler) işletmelere kadar neredeyse tüm büyüyen şirketler, sonunda hem bir ERP’ye hem de bir CRM sistemine veya her ikisi için tek bir platforma ihtiyaç duyacaktır. Mali durumlarını QuickBooks veya hatta elektronik tablolar gibi giriş seviyesi muhasebe araçlarıyla yöneten şirketler, bu sistemlerin büyümelerini engellediğini, verimsiz olduğunu veya daha sağlam bir şeye ihtiyaç duyduklarını fark ettiklerinde genellikle bir ERP sistemine yönelirler.
Aynı şey, müşteri ilişkilerini bireysel satış temsilcilerinin e-posta istemcilerinde, elektronik tablolarında veya iletişim yönetim sistemlerinde yöneten işletmeler için de söylenebilir. Bir şirketin önce CRM’ye mi yoksa ERP’ye mi yatırım yapacağı iş modeline bağlı olacaktır. Küçük bir yüksek değerli müşteri grubuna ve karmaşık finansallara sahip bir şirket, önce bir ERP sistemine yatırım yapmaya daha yatkın olabilirken, nispeten basit finansallara ve sık iletişim gerektiren geniş bir müşteri tabanına sahip bir şirket tam tersini yapabilir.
Ancak nihayetinde, her iki sistem de çoğu şirket için gereklidir.
ERP ve CRM’nin Temel Özellikleri
ERP | CRM |
---|---|
Finansal Yönetim/Muhasebe | Satış Gücü Otomasyonu |
Sipariş yönetimi | Müşteri Hizmetleri/İletişim Merkezi |
Üretim Yönetimi | Pazarlama Otomasyonu |
Tedarik zinciri yönetimi | Müşteri Self Servis |
Depo Yönetimi ve Karşılama/Envanter Yönetimi | |
Tedarik |
CRM ve ERP Sistemlerinin Entegrasyonu
ERP ve CRM sistemlerinin verileri paylaşabilmesi gerekir ve bu, ayrı ayrı tutulması gereken iki veri kümesine sahip olmaktansa teknik bir entegrasyon yoluyla daha iyi yapılır.
Örneğin bir satış temsilcisi, bir ek satış veya çapraz satış kampanyası girişiminde bulunurken müşterinin sipariş geçmişine, kredi durumuna veya ödenmemiş ödemelerine erişmek isteyebilir. Finans departmanı, maaş bordrosu veya toplu sipariş indirimleri yürüttüğünde satış komisyonlarını hesaplamak için CRM sistemine erişmeye ihtiyaç duyabilir. Bir ERP platformunun üzerine kurulmuş bir CRM sistemi, fiyatlandırma yapılarını incelemek ve müşteri edinme maliyetleri ve müşteri yaşam boyu değeri gibi KPI’ları yönetmek için konsolide bir yola ihtiyaç duyan iş liderleri için de avantajlar yaratır.
CRM ve ERP arasında sıkı entegrasyon gerektiren yaygın bir süreç yapılandırma, fiyat, fiyat teklifidir (CPQ). CPQ araçları, hem CRM hem de ERP sistemlerinde bilgi gerektirir ve birçok işletme için hayati öneme sahiptir. Daha büyük CRM ve ERP satıcıları, genellikle birbirleri için kendilerinin veya bir üçüncü taraf iş ortağının sunduğu önceden oluşturulmuş entegrasyonlara sahiptir. Ancak bu entegrasyonlar pahalı olabilir ve CRM veya ERP sistemi bir yükseltmeden geçtiğinde bakımı zor olabilir.
ERP ve CRM’yi Birleştiren Bir Çözümü Benimseyin
ERP kullanan şirketler genellikle temel muhasebe görevlerini otomatikleştiren ve paydaşların mevcut nakit ve para akışını görmesine izin veren finans modülüne odaklanır, ancak bir sonraki mantıklı adım müşteri iletişimini geliştirebilen bir CRM’dir.
Platform üzerine kurulu CRM’li ERP sistemleri bir dizi avantaj sunar. Birleştirilmiş ERP ve CRM sistemleri, tek tek nokta çözümleri satın almaktan daha ucuz olma eğilimindedir ve birleştirilmiş veri modeli, toplu yüklemeler veya ara katman bağlantıları için beklemek zorunda kalmadan tüm bilgilerin gerçek zamanlı olarak güncellenmesi anlamına gelir. Sıfırdan ERP için oluşturulmuş sistemler, işlemsel süreçleri daha iyi yönetebilir; bu, daha basit programlama, özelleştirmeler ve üçüncü taraf araçları anlamına gelir.